تابلو حروف برجسته وکیوم

حروف برجسته وکیوم یکی از نمونه های زیبا حروف برجسته است که در انواع و طرح های فانتزی و سه بعدی تابلو سازی قابل تهیه هستند. یکی از ویژگی های منحصر به فرد تابلو حروف برجسته وکیوم این است که می توان برجستگی حروف را به اندازه دلخواه تغییر داد. برای ایجاد حالت سه بعدی حروف بعد از برش پلکسی گلاس، حروف را در قالب های مخصوص با حرارت پرس می کنند و حالت برجسته در حروف ایجاد می کنند.

این تابلو جلوه ای ویژه دارد و با زیبایی خاص خود، بسیار پر طرفدار است. مراحل ساخت حروف برجسته وکیوم به طور کامل در ادامه شرح داده شده است.

تابلو حروف برجسته وکیوم| تابلو حروف برجسته

روش ساخت حروف برجسته وکیوم

تابلو وکیوم همانند دیگر تابلوهای حروف برجسته، دارای سه قسمت است :

  1. بخش رویی حروف : معمولا از ورق های پلکسی یا پلاستیک برای ساخت این بخش استفاده می شود.
  2. لبه : لبه کار را می توان از نمونه های فلزی، چلنیوم، پلاستیک، استیل و… تهیه کرد.
  3. زیرساخت تابلو : معمولا از لایه PVC برای زیرساخت استفاده می کنند.

اولین مرحله در ساخت تابلو حروف برجسته وکیوم یا تابلو چلنیوم ، طراحی اشکال و حروف با توجه به نوع فونت و سایز مد نظر است. بعد از آن طرح را بر روی یک لایه چوبی به ضخامت 32 میلی متر منتقل می کنند. این لایه چوبی معمولا از جنس MDF است اما می توان از نئوپان هم استفاده کرد. بعد از انتقال طرح روی چوب جای حروف را برش می دهند و لایه پلکسی را روی چوب قرار می دهند.

در مرحله بعد با استفاده از دستگاه وکیوم پلکسی را گرم می کنند. دستگاه وکیوم داری یک المنت است و با قرار گرفتن پلکسی در زیر دستگاه، حرارت المنت، پلکسی را داغ می کند.

پس از گرم شدن پلکسی گلاس، تعدادی پمپ فشار مکنده را در زیر دستگاه وکیوم قرار می دهند. با مکش پمپ ها، پلکسی داغ شده به سمت پایین کشیده می شود. با عبور از جای خالی برش داده شده در قالب چوبی، پلکسی به شکل تعیین شده، در می آید.

بعد از آماده کردن حروف، نورپردازی انجام می گیرد و حروف بر روی سطح زیرساخت تابلو نصب می شوند.